דעה: הענישה בעבירות סמים בישראל מקלה מדי

עורך דין תעבורה ! דואגים לתנאים שלך !

עבירות סמים הן מהעבירות השכיחות בישראל. לפי סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים, המגדל/מייצר/מפיק/מכין סם מסוכן שלא ברישיון, עובר עבירה פלילית, שהעונש על עליה הוא 20 שנות מאסר, או קנס פי עשרים וחמישה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

בנוסף, לפי סעיף 7 לפקודה, אין להחזיק/להשתמש בסם מסוכן שלא ברישיון/שלא בהתרה בפקודה/בתקנות לפיה.

במאמר זה אסביר מדוע, לדעתי, הענישה בעבירות סמים בישראל מקלה מדי.

 

עלייה בעבירות הסמים בישראל בקרב אוכלוסיות "חדשות"

בשנים האחרונות, עבירות סמים נמצאות במגמת עלייה בקרב אוכלוסיות שכמעט ולא השתמשו בסמים בעבר, כמו בני נוער.

אמנם, ייתכן ואחת הסיבות המרכזיות לעלייה בעבירות הסמים בקרב בני נוער היא העובדה שכיום בני הנוער חשופים למידע רב הרבה יותר מבעבר, עקב השימוש הגובר באינטרנט וברשתות החברתיות. עקב כך, הם מעוניינים להתנסות בדברים שהם אינם מכירים, ולכן, לעתים, הם מתנסים גם בשימוש בסמים.

עם זאת, לדעתי, אם הענישה בעבירות סמים בישראל הייתה חמורה יותר, תופעת העלייה בעבירות הסמים בקרב בני נוער, כמעט ולא הייתה מתקיימת. ענישה חמורה יותר הייתה מרתיעה את אותם בני נוער וגורמת להם לחשוב – האם התועלת שיכולה להיווצר כתוצאה מהתנסות בדבר לא מוכר עולה על הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מכך? לדעתי, רוב בני הנוער היו מגיעים, לאחר חשיבה עמוקה ושקולה, למסקנה שהנזק במקרה שכזה עולה בהרבה על התועלת, והיו נמנעים משימוש בסמים.

 

סמים גורמים לנזקים קשים וארוכי טווח

כל סם, בין אם מוגדר כקל יחסית ובין אם מוגדר כמסוכן, גורם, או עלול לגרום, לנזק גופני או נפשי למשתמש בו. רבים מנזקים אלה הם חמורים ביותר, ואף ממשיכים להתקיים לאורך זמן רב.

לדוגמא, שימוש באופיאטים עלול לגרום לפגיעה במעטפת המיאלין של תאי העצב, ובכך לפגוע בתפקוד השכלי. בנוסף, שימוש באופיאטים עלול לגרום להדבקה באיידס, עקב שיתוף מזרקים בין צרכני הרואין, ואף למוות ממנת יתר.

קוקאין, למשל, גורם לכיווץ כלי דם, מה שעלול להוביל לעלייה בסיכון לסיבוכים בלב ובכלי הדם, כמו יתר לחץ דם ואף התקף לב. השימוש בקוקאין אף מגביר את הסיכוי לשבץ מוחי, שכן הוא עלול לגרום לפגיעה באספקת הדם למוח.

 

סמים הם חומר ממכר

מעבר לנזקים הגופניים והנפשיים שהסמים עלולים לגרום למשתמשים בהם, הרי שמדובר בחומר שניתן להתמכר אליו במהירות רבה.

לכן, לדעתי, הענישה הקיימת כיום בישראל באשר לעבירות סמים, אינה מבטיחה כלל שאדם שנענש עקב עבירת סמים – יפסיק, עקב עונשו, להשתמש בסמים. גם אם, למשל, אדם יישב בכלא ושם הסיכוי שישתמש בסמים הוא קטן יותר – הרי שבהחלט קיים סיכוי שלאחר שחרורו הוא יחזור להשתמש בסמים בתדירות גבוהה, ואולי אף יחשוב שהזמן שישב בכלא לא היה כה ארוך, ולכן לא יירתע מלהשתמש שוב בסמים.

ענישה מחמירה יותר, כמו זמן מאסר ממושך יותר, הייתה מרתיעה אנשים רבים מלהשתמש בסמים ואף הייתה מפחיתה את הסיכוי שאנשים יחזרו להשתמש בסמים לאחר שחרורם מהכלא.

 

לסיכום, אני חושב שהענישה בעבירות סמים בישראל מקלה מדי. החמרת ענישה זו הייתה גורמת לאוכלוסיות כמו בני נוער לחשוב האם שימוש בסמים יוצר יותר תועלת מנזק או להיפך, ועקב כך להירתע משימוש בסמים. כמו כן, החמרת הענישה, בשילוב עם הנזקים החמורים שעלולים להיגרם כתוצאה משימוש בסמים, הייתה גורמת גם ליתר הציבור להירתע משימוש בסמים. בנוסף, החמרת הענישה הייתה מפחיתה את הסיכוי שאדם שריצה עונש יחזור להשתמש בסמים, גם עקב כך שהזמן שבו לא הייתה לו נגישות לסמים היה ארוך יותר, וגם כי אולי היה מבין ששימוש בסמים "לא שווה" את זמן המאסר הארוך כל כך.

אז מה היה לנו בכתבה:

עורך דין תעבורה

משרדנו פועל כבר למעלה מ – 20 שנה ובחלוף השנים צבר הישגים רבים .

הצוות שלנו כולל כ- 8 עורכי דין מנוסים ומקצועיים שידאגו לכם לכל פרט שתצטרכו וידאגו להוציא אתכם עם הטוב ביותר שהיה ניתן להשיג , ואין ספק שהתוצאות של עורכי הדין שלנו מדברות בעד עצמן.

הערכים שמובילים את משרדנו הם : אמינות , מקצועיות , תוצאות , מחירים הוגנים ודאגה להליך מיצוי כל הזכויות של אזרחי ישראל .